تاریخچه

1821 میلادی

رتبه بین المللی

251

تعداد دانشجویان

21000 نفر

دانشگاه هریوت-وات یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های بریتانیا است که در سال ۱۸۲۱ به عنوان اولین مؤسسه مکانیک جهان تاسیس شده است. این دانشگاه دارای پنج پردیس در اسکاتلند، انگلستان، دبی، مالزی و اورکنی است و در زمینه های علوم، مهندسی، بازرگانی، مدیریت، زبان و طراحی منسوجات دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهد. این دانشگاه همچنین دارای رتبه بالایی در رنکینگ های جهانی و بین المللی است و به خاطر کیفیت بالای آموزش و پژوهش خود شهرت دارد.

اگر شما هم جزء آن دسته از دانشجویان ایرانی هستید که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه هریوت-وات هستید، ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما باشد. برای پاسخ به این سوالات، ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع به شما راهنمایی کنیم. ما در این مقاله به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

چرا باید در دانشگاه هریوت-وات تحصیل کنید؟

چگونه می توانید پذیرش از دانشگاه هریوت-وات بگیرید؟

چقدر هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه هریوت-وات است؟

پس با ما همراه باشید تا به شما نکات مفید و کاربردی را برای تحصیل در دانشگاه هریوت-وات بیان کنیم.

چرا باید در دانشگاه هریوت-وات تحصیل کنید؟

دانشگاه هریوت-وات یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در خارج از کشور است. این دانشگاه دارای مزایای زیر است:

– سابقه و اعتبار: دانشگاه هریوت-وات یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های بریتانیا است که بیش از ۲۰۰ سال سابقه در آموزش و پژوهش دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ میلادی به عنوان دانشگاه هریوت-وات ثبت شده و در سال ۱۹۶۸ میلادی به عنوان اولین دانشگاه بریتانیایی که دوره های مدیریت را ارائه می داد، شناخته شد. این دانشگاه همچنین در سال ۱۹۷۱ میلادی پارک تحقیقات خود را به عنوان اولین پارک تحقیقات اروپا راه اندازی کرد. این دانشگاه در سال ۲۰۰۵ میلادی پردیس خود را در دبی باز کرد و در سال ۲۰۱۳ میلادی پردیس خود را در مالزی راه اندازی کرد. این دانشگاه همچنین در سال ۲۰۱۶ میلادی به مناسبت ۲۰۰ سالگرد تاسیس خود، نام خود را به Heriot-Watt University Edinburgh تغییر داد.

– رنکینگ و شهرت: دانشگاه هریوت-وات  در رنکینگ های جهانی و بین المللی رتبه بالایی دارد. بر اساس رنکینگ QS جهاني، اين دانشگاه در سال 2023 در رتبه 251 جهان قرار گرفت و در رنکینگ THE جهاني، در رتبه 301 جهان قرار گرفت. بر اساس رنکینگ QS بین المللي، اين دانشگاه در سال 2023 در رتبه 41 بريتانيا و در رتبه 5 اسكاتلند قرار گرفت. بر اساس رنکینگ THE بین المللي، اين دانشگاه در سال 2023 در رتبه 33 بريتانيا و در رتبه 4 اسكاتلند قرار گرفت. همچنین، این دانشگاه در زمینه های خاص خود نظیر مدیريت، معماري، مكانيك، الكترونيك، كامپيوتر، نفت و طبيعيات نيز رتبه های بسيار خوبي كسب كرده است.

چگونه می توانید پذیرش از دانشگاه هریوت-وات بگیرید؟

برای اینکه بتوانید پذیرش از دانشگاه هریوت-وات بگیرید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

– مدارک تحصیلی: بسته به سطح و رشته تحصیلی که می خواهید انتخاب کنید، باید مدارک تحصیلی معادل را از سطح قبل خود داشته باشید. برای مثال، اگر می خواهید در سطح کارشناسی در دانشگاه هریوت- وات تحصيل كنيد، بايد ديپلم يا كارديك يكساله يكي از رشته هاي علمي يا فني رياضي را داشته باشيد. اگر مي خواهيد در سطح كارشناسي ارشد در دانشگاه هريوت- وات تحصيل كنيد، بايد ليسانس يكي از رشته هاي مورد نظر خود را داشته باشيد. اگر مي خواهيد در سطح دكترا در دانشگاه هریوت- وات تحصيل كنيد، بايد فارغ التحصيل كارشناسي ارشد يكي از رشته هاي مورد نظر خود با معدل بالا و پروپوزال تحقيقاتي قابل قبول را داشته باشيد. برای اطلاع از شرایط دقیق هر رشته و سطح تحصیلی، می توانید به [وبسایت دانشگاه] مراجعه کنید.

– مدارک زبان: برای اینکه بتوانید در دانشگاه هریوت- وات تحصیل کنید، باید مهارت زبان انگلیسی خود را با گواهینامه های معتبر بین المللی اثبات کنید. دانشگاه هریوت- وات گواهینامه های زیر را به عنوان شاخص زبان انگلیسی قبول می کند:

    – **IELTS:** بین المللی زبان انگلیسی سیستم آزمون

    – **TOEFL:** آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی

    – **PTE:** آزمون زبان انگلیسی پیرسون

    – **CAE:** پیشرفته زبان انگلیسی گواهینامه

    – **CPE:** صلاحیت زبان انگلیسی گواهینامه

    بسته به سطح و رشته تحصیلی که می خواهید انتخاب کنید، باید نمره مورد نظر را در هر چهار مهارت شنیدار، خواندار، نوشتار و گفتار در گواهینامه خود داشته باشید. برای مثال، اگر می خواهید در سطح کارشناسی در دانشگاه هریوت- وات تحصيل كنيد، بايد حداقل نمره 6 در IELTS يا معادل آن را داشته باشيد. اگر مي خواهيد در سطح كارشناسي ارشد در دانشگاه هریوت- وات تحصيل كنيد، بايد حداقل نمره 6.5 در IELTS يا معادل آن را داشته باشيد. اگر مي خواهيد در سطح دكترا در دانشگاه هریوت- وات تحصيل كنيد، بايد حداقل نمره 7 در IELTS يا معادل آن را داشته باشيد. برای اطلاع از شرایط دقیق هر رشته و سطح تحصیلی، می توانید به [وبسایت دانشگاه] مراجعه کنید.

    لازم به ذکر است که اگر شما نمره کافی را در گواهینامه زبان خود ندارید، می توانید در دوره های پیش آمادگی زبان (Pre-sessional English) که دانشگاه هریوت- وات برگزار می کند، شرکت کنید.

چقدر هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه هریوت-وات است؟

هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه هریوت-وات بستگی به سطح و رشته تحصیلی، پردیس انتخابی، نوع اقامت و سبک زندگی شما دارد. به طور کلی، می توان گفت که:

– هزینه تحصیل: هزینه تحصیل در دانشگاه هریوت-وات برای دانشجویان بین المللی متفاوت است. برای مثال، در سال تحصیلی 2023-2024، هزینه تحصیل در سطح کارشناسی برای رشته های علوم و مهندسی بین ۱۹٫۰۰۰ تا ۲۱٫۰۰۰ پوند استرلینگ در سال، برای رشته های بازرگانی و مدیریت بین ۱۶٫۵۰۰ تا ۱۹٫۵۰۰ پوند استرلینگ در سال و برای رشته های زبان و طراحی منسوجات بین ۱۵٫۵۰۰ تا ۱۶٫۵۰۰ پوند استرلینگ در سال می باشد. در سطح کارشناسی ارشد، هزینه تحصیل برای رشته های علوم و مهندسی بین ۱۹٫۵۰۰ تا ۲۳٫۵۰۰ پوند استرلینگ در سال، برای رشته های بازرگانی و مدیریت بین ۱۷٫۵۰۰ تا ۲۱٫۵۰۰ پوند استرلینگ در سال و برای رشته های زبان و طراحی منسوجات بین ۱۶٫۵۰۰ تا ۱۸٫۵۰۰ پوند استرلینگ در سال می باشد. در سطح دکترا، هزینه تحصیل برای رشته های علوم و مهندسی حدود ٢٣٫٠٠٠ پوند استرلینگ در سال، برای رشته های بازرگانی و مدیریت حدود ٢١٫٠٠٠ پوند استرلینگ در سال و برای رشته های زبان و طراحی منسوجات حدود ١٩٫٠٠٠ پوند استرلینگ در سال می باشد.

– هزینه زندگی: هزینه زندگی در دانشگاه هریوت- وات نيز به پرديس انتخابي شما بستگي دارد. اگر شما قصد داريد در پرديس ادينبرو يا اوركني اسكاتلند زندگي كنيد، بايد حساب كنيد كه اسكاتلند يكي از مناطق گران قيمت اروپا است. به طور متوسط، يك دانشجوي خارجي بايد حدود 900 پوند استرلينگ در ماه براي خوراك، لباس، حمل و نقل، سرگرمي و بيمه هزينه كند

-هزینه اقامت: هزینه اقامت در دانشگاه هریوت- وات نیز به نوع و مکان خوابگاه یا خانه ای که شما انتخاب می کنید بستگی دارد. دانشگاه هریوت- وات انواع مختلفی از خوابگاه‌های دانشجویی را در پردیس‌های خود ارائه می‌دهد که شامل اتاق‌های تک نفره یا چند نفره با حمام اختصاصی یا مشترک، آشپزخانه اختصاصی یا مشترک، سرویس‌های رفاهی مانند اینترنت، تلویزیون، تلفن و خشکشویی هستند. هزینه خوابگاه‌های دانشجویی بستگی به سطح رفاه و مکان آن‌ها دارد. به طور متوسط، یک دانشجو باید بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ پوند استرلینگ در ماه برای خوابگاه‌های دانشجویی در پردیس‌های اسکاتلند هزینه کند.